יום שבת, 27 ביוני 2020

שאלה באנגלית שימושית

עכשיו על הלימודים באוניברסיטה.

רגע לפני הלימודים ולפני שאתה שוכח, צצה בזכרונך פצצה קטנה ומביכה בעניין אחר לגמרי. ערב אחד שהיית עם נכדתך בת ה-9 בסטודיו.

היא עמדה לפני כן הציור וציירה בית ושמיים ושני ילדים וגם השתמשה כדרכה בהמון צבע. פתאום היא סובבה לאחור ושאלה בשקט: "סבא, איך עושים ילדים?"

אחרי התאוששות לא קצרה ענית בערך כך: "תשמעי פצפונת, סבא יודע איך עושים ילדים אבל אני לא אדבר על זה איתך. אם האמא שלך תדע מזה היא תהרוג אותי וגם תברח אתך ולא תבואו הנה יותר. את הדבר החשוב הזה, איך לעשות ילדים, לומדים אצל אמא או אצל המורה בבית הספר או מאחות בית הספר. יש גם ספרים מיוחדים לילדים, ספרים שמסבירים בדיוק ולעניין את כל העניין". בזה זה נגמר, למזלך. 

נחמד להיזכר ותודה רבה.

ועכשיו לעניין.   

מאז נשואיך לאשה הטובה הזאת שאתך, לא חדלה היא מלדחוק בך שתלך ללמודים גבוהים. הלימוד בבתי הספר של נעוריך השאיר לך טעם רע ולמודים היו הדבר האחרון אליו נכספת. האמת, שאחרי התפקידים החברתיים שמלאת נזקקת להתאווררות מחיי הקיבוץ. מיד הסתבר שבלי תעודת בגרות (שאין לך כמובן) לא תוכל ללמוד באוניברסיטה. רק תלמידים בני 50 ומעלה רשאים ללמוד מן המניין ללא תעודת בגרות. אתה היית בן 36 ולא הועיל כלום. כבר באמצע תקופת המיזכור התחלת ללמוד לבגרות "במכונים   הבריטיים" ללמודים אקסטרניים בסניף חיפה. היה צריך אז להיבחן בשישה מקצועות: עברית, ספרות, גאוגרפיה, הסטוריה, תנ"ך ומתמטיקה.

אתה זוכר שאת כל חמשת הראשונים למדת בקלות. את הבחינה בגאוגרפיה עשית בלי ללמוד בכלל. כל החומר שם היה מה שכתבו בעיתונים ובאטלס ילדותך. לעומת זה היה המבחן במתמטיקה מכשול בלתי עביר.

דווקא עם האלגברה הסתדרת איכשהו. אולי מפני שהחומר הוא מופשט בלי פרטים שטותיים שמפריעים להתרכז. גם עשרים שנה קודם לכן וגם עכשו היו השאלות על פועלים שחפרו בריכה ורכבת שיצאה מחיפה לת"א, חידות מעצבנות ואפילו מסמרות שיער. גם אל הטריגונומטריה לא התחברת. כמובן שנכשלת בבחינת הבגרות במתמטיקה.

 

עם בגרות של חמישה מקצועות מתוך שישה התחלת לנסות ולהירשם ללמודים באוניברסיטת ת"א. בין השאר הצלחת לקבל מאיחוד הקבוצות והקיבוצים מימון לשכר הלימוד. וגם לחלק משאר ההוצאות.

זאת בתנאי שתלמד בחוג של "לימודי עבודה" (אתה לא יודע מה זה עד היום. כנראה עסקנות של ועדי פועלים וכו')  כך בשביל להצדיק את השתתפות התנועה הקיבוצית במימון הלמודים.

באיזה שהוא שלב, אתה לא זוכר באיזה, נרשמת ללימודי אומנות התאטרון כחוג ראשון ופילוסופיה כללית כחוג שני. אתה לא דיווחת על-כך למדור ההשכלה הגבוהה של "האיחוד" והשאר היסטוריה. סיבוכי הרישום לאוניברסיטה לא הסתיימו בזה.

אתה זוכר שלשנה א' נרשמת כתלמיד שלא מן המניין תוך התחייבות מפורשת להשלים את הבחינה למתמטיקה לבגרות. זה חייב אותך ללמוד בבי"ס ערב לפחות פעמיים בשבוע עד עשר בלילה ולהתפלל להצלחה.

אתה זוכר שבית הספר הזה היה של הסתדרות העובדים ושמו "משלב". ביה"ס הזה היה ממוקם בבנין החדש של גימנסיה הרצליה ברחוב זבוטינסקי, תל אביב. אבל ספרי הלימוד למתמטיקה, שסופקו לתלמידים, היו מגימנסיה הרצליה ההיסטורית, ספרים שיצאו בתחילת המאה העשרים, כשכל המידות והמשקלות עוד נותרו מהתקופה העותמנית. (אוֹקִיָה, רוֹטֶל, קוֹנְטָר וכאלה). מיד לאחר הלמודים, בעשר בלילה, היית ממהר לנסוע הביתה, נסיעה של כשעה וחצי במכונית ה"פיאט 600", שאליה עוד תחזור.

אתה זוכר שבסופו של דבר החלטת שהלימודי ערב האלה לא שווים כלום מפני שיש מורה אחד על 60 תלמידים, בערך. אז עברת ללמוד אצל מורה פרטי מהטובים בת"א, אורי גוטהלף, אגב בוגר בית החינוך בצפון. מתי שהוא הוא אמר לך שאתה מוכן לבחינה ויש לך סיכוי לקבל ציון 8 אם ויתרת על הטריגונומטריה.

בבחינה השניה לבגרות במתמטיקה קיבלת ציון 2. השאלה היחידה שפתרת בהצלחה הייתה באלגברה. את כל שאר השאלות או שלא סיימת לפתור או שפתרת עם טעויות. אחת הסיבות לכישלון, לדעתך, משך הזמן הקצרצר שהוקדש לכל הבחינה. בטוח שאם היו סוגרים אותך באיזה שהוא מקום לכמה שעות הייתה מצליח לפתור הכל. אבל מה זה חשוב? תעודת בגרות אין לך גם היום.

 

עוד מכשלה מצחיקה ומוזרה חיכתה לך אז. הכניסה לאוניברסיטה הייתה תלויה גם במבחן באנגלית. במבחן נקבע שעליך לעבור קורס באנגלית למתחילים באוניברסיטה עצמה במשך הקיץ לפני הלימודים. אחרי חודש וחצי של לימודים שאלה אותך המורה איך הגעת ללמוד פה אנגלית בזמן שאתה שולט בשפה פי אלף יותר טוב מהסטודנטים האחרים. אל תשכח שכמה שנים קודם לכן היית ברודזיה ומשם חזרת עם אנגלית קולוניאלית עם מבטא משובח, דברת וקראת וכתבת חופשי. אז המורה הזאת שלחה אותך אל בוחני האנגלית בטענה שאתה לא זקוק לשום קורס נוסף. אתה זוכר שבין השאר שאל אותך הבוחן, חרא אחד מנופח ושוויצר לא נורמאלי, מה פירוש  המילה "hatter". את זה לא ידעת והוא החזיר אותך לעוד קורס אנגלית למתקדמים. סתם עוד חודש וחצי. אחרי זמן מה נזכרת איפה נתקלת במילה הזאת, ב"עליזה בארץ הפלאות", ששם הייתה טירת הכובען. באמת, שאלה באנגלית שימושית?...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה