יום שישי, 26 ביוני 2020

שלכת בעלים

אתה זוכר בזמן קורס הנ"ט בדורה קיבלת "פס" ל"אפטר" - אישור יציאה לזמן קצר לביקור בבית. אתה דהרת בחול לנתניה, נכסף לפגוש את אשתך בשבועות הריונה האחרונים. תוך כדי דהירה בדרך החול חלפת על פני שתי חיילות - אחת שמנה ונמוכה ואחת רזה וגבוהה. עברת אותן בלי להסתכל ימינה ושמאלה. כשהיית במרחק כ-30 מטר לפניהן הצלחת לשמוע טוב מאוד את הלחישה הרועמת: "ססססססססיזה... חתיך!!!" אתה בטוח שהן לא ראו עד כמה שהסמקת ועשית את עצמך לא שומע, אבל זוכר עד היום.


אתה זוכר איך שבחורף אחד היית בהשתלמות תותחנים "במחנה עמוס", שם בקצה הסרגל, ירד גשם וכל יום המילואים הזה השתבש.

בכיס חולצתך היו פנקס קטנטן ועט. אתה זוכר שלא היה מה לעשות, אז שלפת את הפנקס ואת העט והצלחת סוף סוף לחבר את המילים של השיר הידוע "שלכת", ששרו אחר כך חוה אלברשטיין, שולי נתן ועוד.

באותו זמן היית בצוות עם יעקב מורג מתל יוסף ונחום היימן מבית אלפא, צוות שהכין את כנס "עֲנוֹת", שזה פסטיבל שירים מהקיבוצים.

באחת הישיבות אצלך בחדר בקיבוץ טען נַחְצֶ'ה הֵיימן בפנים מאוכזבות שיש לו בכיס שיר של ינון נאמן שנפטר כמה חודשים קודם.

המנגינה נפלאה אבל המילים לא כל-כך. נחצ'ה הלך עם המנגינה לכמה אריות של הזמר העברי, נתן יונתן, אורי אסף ואחרים. אבל לא יצא כלום ונחצ'ה משתגע לבצע את השיר בכנס "ענות" הקרוב, כי זה כבר שורף לו בכיס.

אתה  בענוה מופגנת בקשת מנחצ'ה שיתן לך לנסות לכתוב לזה מילים. הוא הציץ בך בעין קצת עקומה, כמו שמסתכלים על מישהו מליגה ד' שרוצה לקפוץ ישר לליגת העל, אבל פלט: "טוב מה יש לי להפסיד?". היה  ברשותך אז טייפ רקורדר שהבאת עוד מחו"ל וגם אקורדיון "הוֹנֶר" ענתיקה, ונחצ'ה, בסבלנות ובמקצועיות, הקליט את המנגינה. אתה שיננת אותה היטב.

חלפו כמה ימים ושום דבר לא יצא. המוּזָה היתה עסוקה במקום אחר, אצל מישהו אחר. אבל   כל האמור נתקע לך כמו מסמר במוח. ואז באחת בהשתלמויות תותחנים הנ"ל זה קרה... אולי המוזה נבהלה מהתותח, ופלטה את זה. הבסיס לתבנית השיר היה "אקרוסטיכון" משמו של ינון נאמן.

בישיבה הבאה של צוות "ענות" קראת בקול רם את מילות השיר. נחצה חטף את הנייר וצעק: "יש!" וכל השאר היסטוריה.   

 


אתה זוכר עוד קוריוז בקשר לשיר. לאחר כמה שנים הסתובבת בעפולה והצצת בחלון ראווה של חנות תקליטים.

נוכחת שיצא תקליט חדש של חוה אלברשטיין – "צמח בר".

אתה התעניינת לדעת מה זה, נכנסת לחנות, בדקת מה כתוב על עטיפת התקליט. לתמהונך, מצאת שאחד השירים הוא פרי עטם של ינון נאמן ושלך, השיר "שלכת". כשהגעת הביתה הרמת טלפון למשרד cbs - יצרני התקליט.

הודעת לפקידה צעירה שאתה מבקש לברר מאיפה ולמה לקחו את השיר מספר 6 בצד ב' בלי להגיד שום דבר, לבקש רשות או אפילו לשלם משהו. הפקידה שאלה אותך מי אתה ואתה אמרת שאתה אמנון בקר, כותב המילים. היא נדהמה. "מה?! חשבנו שאתה כבר מזמן מת...".          

                                      

                                                      שַׁ לֶּ כֶ ת                                              

 

(אקרוסטיכון) 

יַךְ אֵּלֶם הָרוּחַ שַׁלֶּכֶת בֶּעָלִים. 

נוּמוּ יַלְדֵי שִׁירַי, כִּי אֵין יוֹתֵר צְלִילִים.

ושִׁיר, רַק אֶחָד נוֹתָר, שִׁיר עַל עָלֶה, פִתְאוֹם נָשַׁר

נוֹרָא. מַה זֶּה אֵלִי, עָלָיו נִגְזַר?

 

נוּחִי נַפְשִׁי עָלַי.  הַסְּתָיו, חֶרֶשׁ יָבוֹא.

אַחֲרֵי נְשׁר עָלֶה, הִנֵּה נוֹתַר שִׁירוֹ.

מִי לָךְ  בַּשִׁירִים יַקְשִׁיב, אִם אֶת קוֹלִי בְּבוֹא אָבִיב       

נָשָׁא רוּחַ צַלְמָוֶת מִסָּבִיב?

 

יַךְ אֵלֶם הָרוּחַ שַׁלֶּכֶת בֶּעָלִים

נוּמוּ יַלְדֵי שִׁירַי, כִּי אֵין יוֹתֵר צְלִילִים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה