יום רביעי, 8 ביולי 2020

זיפזיף


 

יותר מפעם אחת בזכרונותיך מופיע הזיפזיף. כך גם כשאתה חופן אותו בידיך, כך גם בשיר אחד מפעם של ידידיה אדמון, שיר ששר אותו שלמה וייספיש עם קול ועוצמה  של הזמר האגדי פיודור שליאפין. וגם מילדותך בכלל, כשגמלים הסתובבו ברחובות העיר, נושאי זיפזיף שנראו בהחלט שייכים לנוף.

טוב. אז תתחיל בשיר :

 

מילים: ידידיה אדמוןמן המקורות
לחן: ידידיה אדמון
הלחנה: 1927

גַּמָּל גַּמָּלִי, גַּמָּל גַּמָּלִי,
חָבֵר אַתָּה לִי בְּזִיפְזִיף.
מַה טּוֹבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב, מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל.

גַּמָּל גַּמָּלִי, גַּמָּל גַּמָּלִי,
חָבֵר אַתָּה לִי בְּזִיפְזִיף.
הֵן עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא.

בשיר מצוטטים פסוקים מהמקרא:

  • במדבר כ"ד, ה'
  • במדבר כ"ג, כ"ד

  https://www.zemereshet.co.il/song.asp?id=616

 

 

בויקיפדיה נאמר שזיפזיף זה תערובת של חול, צדפים, שאריות של יצורי ים וכולי אבל לא כתוב מה ואיפה זה בדיוק נמצא וגם לא מה זה כל כך חשוב.

מה שאתה זוכר זה ככה: בין קו המים של הים התיכון לבין הרצועה המבהיקה של מה שקרוי "חול ים "(ששימש לארגזי חול בגני הילדים) נמצאת רצועה של אדמה חומה, לחה ודביקה שבעזרתה יכולים הילדים לבנות ארמונות שעשויים מטיפות זיפזיף קרושות. בזיפזיף יש המון יצורי ים מתים: קונכיות, סוסי ים מיובשים ועוד כל מיני.

למיטב זיכרונך, הבנאים בכל הארץ עשו שימוש רב בזיפזיף או בחול הזיפזיף, כפי שכינו אותו. הוא שימש כאחד ממרכיבי הבטון, אחד ממרכיבי הטיט שבין הלבנים, כאחד ממרכיבי הטיח הראשוני שעל קיר הבית וגם, כאשר סונן בקפידה, לטיח העדין והסופי של קיר הבית, גם הפנימי וגם החיצוני.


אתה זוכר מילדותך איך שרחובות העיר מלאו שיירות גמלים שהתנהלו מבניין לבניין, גמלים נושאי זיפזיף בתוך שָׂקַיִּים משני צידיו של הגמל. הגמלים האלה השתלבו היטב בצי העגלות הרתומות לסוסים ולפרדות ואפילו עם מעט המכוניות שסבבו אז ברחובות תל אביב. את הזיפזיף היו מביאים משפת הים. אתה זוכר כי בילדותך היו כורים את הזיפזיף בכל מקום אליו הגיע הגמל, בלי להתחשב בכך שזה גם מקום רחצה לתושבי העיר. אחר כך הוגבלה כריית הזיפזיף לחוף שמעבר לירקון. כך עד שהכרייה נאסרה לחלוטין. זה היה הסוף של הגמלים ושל עגלות הזיפזיף ברחובות העיר.


רגע אחד. שכחת שהזיפזיף שימש גם כמרכיב של החומר ממנו יוצרו לבנים (לבני בטון), לבנים מהן בנוי שליש מהעיר תל אביב. אתה משוכנע כי גם הבנאים מלפני אלפיים שנה הכירו את הזיפזיף והקפידו להשתמש בו גם בטיט המיוחד לבניה וגם בטיח העבה מאוד שציפה בורות מים ובריכות השקייה. כיום אין יותר זיפזיף לשימוש מסחרי. אם אתה רוצה לפגוש בזה או להחזיק ביד אז תלך לשפת הים ואולי תמצא שם משהו שנשאר מפעם.  והצרה היא שממה שהיה פעם נשאר מעט מאוד. עוד פעם קצת יותר מדי נוסטלגיה.

 

 

ועכשיו, עוד פעם סתם נוסטלגיה ואחד מהדקלומים שהיו בפי הילדים והילדות בשכונה:

 

היו היו שלושה אחים 
יאק 
יאק  צידרק
ויאק  צידרק צידרוני 
וגם שלוש אחיות 
ציפה 
ציפה דריפה 
וציפה דריפה דראמפמפוני 


יאק  התחתן עם ציפה 
יאק  צידרק עם ציפה דריפה 
ויאק  צידרק צידרוני 
עם ציפה דריפה דראמפמפוני
יאק  וציפה ילדו את 
שח 
יאק  צידרק וציפה דריפה את 
שח שחמט 
ויאק  צידרק צידרוני 
וציפה דריפה דראמפמפוני
ילדו את שח שחמט שחמטוני 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה